torsdag 12 april 2012

Miniatyr- tips till Miss CutiePie och alla andra nyfikna.

Miss CutiePie håller på med ett projekt där hon ska renovera ett dockhus. Det innebär ju en hel del miniatyrer. Därför får du här lite tips och trix av mig. När jag gjortde detta tittskåp var mitt mål att själv tillverka allt som skulle finnas i det. Det lyckades nästan... Själva stommen (som även har en glasskiva att sätta för) är köpt på City Gross, men där finns nu mer inget sådant och Panduro hade massa miniatyrer förr också med de slutade med det för 10-15 år sedan (tror jag).  I alla fall:

Möblerna är snickarde av clementinlådor. Tavelramen är tändstickor och bilden är stulen ur en Ellos katalog. Guld krukorna på skänken är ljushållare och blommorna i dem är bitar av ljusman´chetter. Duken är en bit spets. Böckerna är olika tjocka kataloger sågade till lagom bitar och klädda med bokomslag från bokreans blad. Jag vet inte varför bilden på bokyllan lade sig ner men här under finns en närbild.


Bokstödet har jag gjort, men det lilla krukan är köpt. Delfinen som syns lite dåligt är ett örhänge där pinnen är avklippt.


Fåtöljen är först snickrad i trä och sedna stoppad med bomull och klädd med möbeltyg. Det var riktigt knivigt att få till överdraget snyggt, men trägen vinner. Fötterna till den och fotpallen är färdiga kulor. Glasögonen snodde jag till av najtråd. Filten är en bit filt som jag klippte fransar på.


Utsikten är ett foto. Gardinstången är en bambugrillpinne och två färdiga kulor. Gardinen är sydda av en bit spetsgardintyg.

Det var det hela. Hoppas ni som läst inlägget har kunnat få lite tips. Kanske även till papperspysslet.

7 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Va kul att du gillade mitt kort :)
    Pappret med versen heter: Dagar att minnas-konfirmation.
    Alfabetet heter Moxie.
    Gisses vilket jobb du har lagt ner på ditt tittskåp,jättefint.
    Må gott.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad roligt att se lite annat pyssel! Och visst får min scraphjärna en skjuts av det här!!
    Visste du att det finns en affär i Göteborg som säljer saker till tittskåp/dockskåp? Den heter Dockbutiken och ligger på Storgatan (tror jag)... Här är en länk till webutiken:
    http://www.dockbutiken.com/
    Hon säljer även väldigt söta och "andra" leksaker till barn! Väl värt ett besök!
    Tack för kommentaren i Scrap o Hobbys blogg!
    Ha det bäst!
    /Miaa

    SvaraRadera
  3. Så rörd jag blir att du skrev ett så fint inlägg till mig! ♥ Tack fina du!!

    Jag blir så inspirerad av att se dina fina möbler och allt pynt, vilket jobb du lagt ned! Otroligt imponerande!

    Jag ska försöka genomföra iden med gardinstången och fleece filten i helgen! :)
    Tusen tack för all inspiration!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Oj var inloggad på fel e-mail :)
    Ovanstående kommentar var från mig iaf :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Sicket jobb du lagt ned på detta! Inspirerande var ordet. Och tack för din finfina kommentar hos mig - om häxan... Och visst var citatet bra!!!

    SvaraRadera
  6. Vilken bra ide att använda cernitlera! Finns det att köpa på panduro? måste införskaffa några olika färger.. hihi börjar ana att mitt lilla projekt inte kommer att bli någon billig affär.. ;)

    Tack för alla dina fina tips och idéer!

    SvaraRadera
  7. Åh Camilla - så fint o så mycket detaljer! Gillar jättemycket!

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar, jag blir så glad!